BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 7, 2009

AKTIVITI 2: Tugasan 2 - Jurnal

Jurnal 1

Tajuk Jurnal: Teacher Misconception and Understanding of Cooperative Learning: An Intervention Study.

Mary Koutselini
UNIVERSITY OF CYPRUS, NICOSIA, CYPRUS

  • Jurnal ini mebincangkan tentang pembelajaran secara koperatif dan membantu guru melalui kaedah simulasi pembelajaran koperatif untuk mengenal pasti ciri-ciri pembelajaran koperatif yang berbeza dari kaedah tradisional.

  • Pada awalnya guru memberi tanggapan negatif terhadap pembelajaran koperatif kerana mereka tidak tahu bagaimana untuk memastikan kerjasama, kesepaduan dan interaksi di antara para pelajar di dalam kumpulan pembelajaran koperatif.

  • Selepas kajian tindakan dijalankan ke atas para pelajar, didapati bahawa pembelajaran koperatif telah memberi satu pendekatan yang menarik di mana terdapat ciri-ciri luaran dan dalaman ke arah pembentukan pembelajaran yang sesuai untuk para pelajar.


Jurnal 2

Tajuk Jurnal: Coming to Terms with the Online Instructional Revolution: A Success Story Revealed Through Action Research.

Eddie Lunsford, Southwestern Community College
Kimberly Bolton, Walters State Community College


  • Jurnal ini membincangkan tentang tindakan kursus dan perolehan dapatan berdasarkan projek teacher-based action research yang menekankan aspek pembangunan dan penilaian kursus Biologi secara online bagi pelajar bukan major di dalam sains.

  • Kajian ini dijalankan bagi mengkaji keberkesanan antara pembelajaran secara arahan tradisional dengan pembelajaran secara online bagi subjek Biologi. Pembelajaran secara online ini melibatkan penggunaan internet dan sumber-sumber multimedia sebagai tambahan kepada pembelajaran tradisional dan yang biasa dijalankan.

  • Disamping itu juga, semasa kajian ini dibuat konsep kursus sains dujalankan seluruhnya secara online dimana pelajar tidak perlu ke kampus dan juga ke makmal.

  • Kursus ini dibangunkan sepenuhnya secara format web-centered. Selepas satu semester pembelajaran, pelajar dinilai dengan diberi ujian yang mengandungi 50 soalan pelbagai pilihan yang merangkumi sukatan pelajaran. Selepas ujian dijalankan ke atas pelajar didapati bahawa markah ujian yang diperolehi lebih bagus berbanding pelajar yang diajar di dalam kelas berformat tradisional. Kajian ini mungkin menjadi salah satu model bagi guru-guru yang ingin mempraktikkan isu pengajaran melalui web-based sebagai salah satu kaedah pembelajaran.



Jurnal 3

Tajuk Jurnal: Effect of Tutoring on Reading Achievement for Students with Cognitive Disabilities, Specific Learning Disabilities and Students Receiving Title I Services.

Jan Osborn and Amy Freeman, Putnam County Educational Service Center
Margaret Burley, Ohio Coalition for the Education of Children with Disabilities
Rich Wilson, Eric Jones and Stacey Rychener, Bowling Green State University


  • Jurnal ini membincangkan tentang kesan pencapaian membaca bagi pelajar-pelajar bermasalah kognitif (cognitive disabilities) dan juga bermasalah pembelajaran khas (specific learning disabilites) di dalam projek MORE (Mentoring in Ohio for Reading Excellence)

  • Kajian menunjukkan bahawa keputusan akademik yang rendah, peningkatan masalah sosial, peningkatan kes berhenti sekolah, peluang pekerjaan yang terhad dan juga peningkatan hidup dalam kemiskinan adalah berpunca daripada kegagalan untuk memperolehi kemahiran mengenal huruf di awal pendidikan persekolahan.

  • Kajian juga menunjukkan bahawa pengajaran secara one-to-one adalah penambahan kepada pengajaran di dalam kelas di mana kaedah ini adalah lebih efektif bagi meningkatkan pencapaian pelajar. One-to-one tutoring sesi adalah di mana seorang tutor mengajar seorang pelajar pada satu masa.

  • Keputusan yang diperolehi menunjukkan terdapat pencapaian di dalam pembacaan bagi pelajar seperti specific learning disabilities, pelajar cognitive disabilities yang terlibat dengan projek pemulihan ini.



0 comments: