BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 4, 2009

AKTIVITI 10: Tugasan 1: Buku

Mengenalpasti Masalah Kajian Tempatan

Proses dan Hasil Kajian Tindakan

  • Secara umumnya mengenalpasti masalah secara spesifik atau dalam konteks tertentu dan cuba mendapatkan dan melaksanakan penyelesaian dalam konteks itu.
  • Oleh kerana permasalahan itu berada di ruang lingkupnya, maka perubahan atau penyelesaian adalah satu keutamaan dan matlamat penyelesaian masalah adalah untuk meningkatkan amalan profesional.
  • Menjana maklumat-Menghasilkan maklumat berdasarkan masalah
  • Membuat perubahan-Perubahan yang memerlukan maklumat
  • Penglibatan-Pengkaji bekerjasama dengan responden dan pihak lain
  • Proses kitaran-Kajian Tindakan ialah proses kitaran yang membentuk pengetahuan. Bergantung kepada situasi masalah serta penilaian
Setting Kajian Tindakan:
  • Dilakukan di peringkat bilik darjah
  • Dilakukan di peringkat sekolah
  • Dilakukan di peringkat institusi

Kajian Tindakan ialah merupakan suatu penilaian dan refleksi dalam melaksanakan perubahan yang sangat mustahak dalam praktis – untuk individu dan juga institusi yang berperanan untuk meningkatkan kefahaman dan keyakinan. Inisiatif baru telah diperkenalkan dengan frekuensi, praktikal tanpa ada konflik dalam mengeluarkan pendapat, keraguan dan dilema yang memerlukan ekslplorasi dan penilaian serta refleksi.

Buku ini menekankan keperluan di dalam dua kumpulan kajian.

- Kepada yang ingin membuat kajian dalam skala yang kecil dalam praktis mereka. Ini akan memudahkan kepada pihak luar untuk menghasilkan keperluan untuk penilaian keberkesanan di dalam inovasi atau insiatif. Proses ini terlibat di dalam kajian yang mana melibatkan isu-isu dalaman dan bersama-sama menaksir bukti sebelum melaksanakan idea baru atau perubahan di dalam praktis.

- Pelajar – pra siswazah, siswazah atau mereka yang sedang belajar untuk praktik kursus doktrin – yang berkehendak untuk membuat kajian sebagai melengkapkan pengajian mereka. Sesetengah projek dalam konteks ini adalah kategori pertama apabila kursus unversiti ada menyediakan sokongan kepada pengkaji.

Buku ini juga membantu pengkaji untuk membuat Kajian Tindakan dalam meningkatkan pengamatan, mendengar, menganalisis, soalan dan akan melibatkan pembinaan pengetahuan sendiri. Pengetahuan baru dan pengalaman memberi maklumat kepada pengkaji sebagai panduan dalam kajian yang dilakukan.

Buku ini mempunyai sebanyak tujuh bab.

Bab yang pertama ialah huraian mengenai konsep Kajian Tindakan. Pembaca akan mendapat pelbagai sudut pandangan bagaimana Kajian Tindakan dilakukan sejak dari dulu lagi. Latar belakang dan kata kunci dalam Kajian Tindakan – merancang, menilai, perincian, refleksi, teori pembinaan. Rujukan dan model Kajian Tindakan seharusnya membantu pengkaji untuk merancang kerja mereka dengan baik dan dapat membantu pengkaji untuk membuat pilihan dengan sebaiknya. Kaedah yang berkesan juga dalam Kajian Tindakan ada dibincangkan di dalam buku ini.

Bab dua menghuraikan mengenai kritikan kaedah yang dibangkitkan di dalam Kajian Tindakan. Bab ini juga memberikan garis panduan kepada pengkaji untuk memulakan langkah pertama mereka di dalam Kajian Tindakan. Ia juga turut memberikan contoh-contoh kajian yang telah dilakukan. Walaupun peringkat-peringkat bagi Kajian Tindakan tidak dengan tegas linear, ia boleh membantu pengkaji untuk berfikir dalam merancang projek secara berperingkat- dalam membina fleksibiliti untuk menapis, membuat perubahan dalam penstrukturan. Dengan menggunakan contoh, pembaca akan dibimbing untuk memilih tajuk kajian yang sesuai di dalam pelbagai aspek.





0 comments: